3.2) Kennismanagement

 

3.2.1. De docent toont aan dat hij op efficiënte wijze informatiebronnen kan organiseren en deze kan inzetten als productiefactor voor leren en lesgeven.

Een belangrijke internetbron die voor mij veel informatie bevat, is de besloten Facebookgroep 'Leraar Nederlands'.  De groep bestaat uit meer dan 10.000 leden. Dit zijn grotendeels docenten, studenten of mensen die in het buitenland in het onderwijs werkzaam zijn. Regelmatig zijn er collega's die daar een vraagstuk, een probleem of iets anders opvallends met ons willen delen. Vaak zijn het zaken die veel docenten in de praktijk zelf ook tegenkomen. Daarom zie ik dit zeker als belangrijke informatiebron. Ik ben natuurlijk bijna afgestudeerd en ben dan beginnend docent. Van veel zaken heb ik dan weinig tot geen verstand. Ook aan ervaring ontbreekt het nog. Door de input uit deze groep kan ik zeker dingen halen waar ik wat mee zou kunnen. 

Daarnaast staat er ontzettend veel informatie op de drive. Soms is het erg lastig om zelf een activerende werkvorm te bedenken over bepaalde leerstof. Laatst was ik wat aan het rondsnuffelen en kwam ik zinsdelenganzenbord tegen. De leerlingen uit klas 2 vonden dit erg leuk omdat het eens wat anders was dan werken uit het boek.  Verder kwam ik nog een opdracht tegen waarbij bepaalde letters van bepaalde zinsdelen een woord moesten worden. Dit vonden de leerlingen ook erg leuk om te doen. Beide ideeën heb ik via Leraar Nederlands gevonden. 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb