4.5) Kennisconstructie

4.5.1. De docent toont aan dat hij de actieve kennisconstructie van zijn leerlingen bevordert met behulp van ICT.

Een voorbeeld van een actieve voorkennisopdracht is het maken van een (digitale) mindmap. Ik ken meerdere websites (www.popplet.com ; www.wordle.net) waarop leerlingen dit kunnen doen, maar ik gebruik meestal de website www.mindmeister.com. 

Ik heb hier zelf ook al een aantal keren mee gewerkt tijdens mijn studie, dus hier ben ik het meest in thuis en hierdoor kan ik mijn leerlingen ook de beste ondersteuning bieden. Een voorbeeld van mindmap voor mijn studie is hieronder te vinden. 

 

4.5.2. De docent toont aan dat hij het leren leren van zijn leerlingen ondersteunt en bevordert met behulp van ICT.

Ik laat leerlingen vaak wel verslagen of projecten op de computer maken, maar er (nog) geen verzamelplaats voor deze documenten. Meestal leveren de leerlingen hun werk in, ik beoordeel het en vervolgens krijgt de leerling het weer terug. Het lijkt me interessant om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn rondom een digitaal portfolio. 

 

4.5.3. De docent toont aan dat hij de synchrone- en asynchrone samenwerking en communicatie tussen leerlingen en docent op een gepaste manier faciliteert door gebruik te maken van ICT.

De meestgebruikte manier van communicatie tussen de leerlingen en mij is SomToday. Ik zorg dat het huiswerk en de toetsen tijdig in SomToday staan. Daarnaast hebben leerlingen weleens vragen over toetsen, huiswerk of andere zaken. Deze vragen beantwoord ik via de mail. Het komt ook weleens voor dat leerlingen digitaal iets moeten inleveren. Dit laat ik ze dan ook naar mijn schoolmail sturen. Bovenstaande voorbeelden behoren tot de asynchrone samenwerking en communicatie. 

Er is sprake van synchrone samenwerking wanneer er direct contact en overleg kan plaatsvinden. Dit kan tijdens een vergadering. Ook heb ik regelmatig via Whatsapp contact met collega's over werkgerelateerde onderwerpen. Ik vind dit geen probleem, maar zoals ik al eerder heb benoemd heb ik wel moeite met het contact met een leerling via Whatsapp.