1.3) De docent is een reflecterende en onderzoekende professional
1.3.1. De docent toont aan op methodische wijze ICT-gebruik te analyseren om zo systematisch verbeterpunten in zijn lespraktijk toe te passen en te beoordelen op effectiviteit.
Door het maken en ontwikkelen van dit ICT-portfolio maak ik mijn eigen handelen rondom mijn ICT-gebruik inzichtelijk. Het dossier maakt duidelijk wat ik al gedaan en geleerd heb en waar juist nog winst voor mij te behalen valt op het gebied van ICT in de klas. Het maken van een website vind ik best lastig. De technische zaken lukt me wel maar ik vind het vooral lastig om alle informatie te verzamelen en op te schrijven. Toch vind ik het een goede les en zorgt het ervoor dat ik weer nieuwe dingen leer. Ik had nog niet eerder een website gemaakt en gaandeweg heb ik steeds meer ontdekt. Ik weet nu hoe ik website moet maken en welke mogelijkheden dit mij kan bieden in de klas.
Ik heb gekozen voor Jouwweb omdat deze site erg werkbaar is. Het is makkelijk aan te passen en biedt de maker veel mogelijkheden. Voordat ik begon aan dit portfolio, heb ik eerst een aantal andere voorbeeldportfolio's bekeken. Hier kwamen veel andere voorbeeldwebsites naar voren die ik ook goed had kunnen gebruiken.
1.3.2. De docent toont aan dat hij zoekt naar (interdisciplinaire) samenwerking met collega’s die in een vergelijkbare situatie rondom ICT en onderwijs verkeren.
Bij ons op school is er maar een kleine sectie Nederlands. Daarom worden interessante, leuke opdrachten vaak met elkaar gedeeld. Vooral opdrachten of werkvormen op het gebied van ICT worden gedeeld omdat de sectie daar soms nog best moeite mee heeft. Ik werk veel samen met een collega die parallelklassen met mij heeft. Beide geven we les aan de brugklas en klas 2. In klas 2 zijn we nu allebei bezig met leesbevordering. Omdat boekverslagen en boekpresentaties erg standaard zijn, hebben we afgesproken om de leerlingen wat meer uit te dagen. Daarom zijn we beide op zoek gegaan naar een interessante verwerkingsopdracht. Via via kwam mijn collega terecht bij een filmpje over een boekendoos: https://www.youtube.com/watch?v=iwmLeCdfAdc.
Daarnaast hebben mijn collega en ik heel veel gedeeld via de mail en gewoon tijdens de lessen op school. Wanneer de één wat interessants tegenkwam, werd de ander gemaild en werd de opdracht doorgestuurd. Dit werkte voor beide partijen prima.

Maak jouw eigen website met JouwWeb