4.4) Kennisoverdracht
4.4.1. De docent toont aan dat hij gebruik maakt van ICT in zijn instructie en daarbij diverse hard- en software kan inzetten.
Ik gebruik in mijn lessen soms een PowerPoint. Dit doe ik wanneer ik filmpjes wil gebruiken of theorie extra moet uitleggen. In die gevallen vind ik PowerPoint een fijne manier om zaken uit te leggen of te presenteren. Anders schrijf ik de zaken op het bord: dit vind ik prettig omdat ik dingen dan kan corrigeren of aanpassen.
Zoals ik onder het kopje 'Attitude' heb beschreven (zie 1.1.) gebruik ik dus af en toe een PowerPoint. Ik ken hier de mogelijkheden en ik vind het een prettig programma. Zou ik andere programma's gebruiken zoals Prezi, dan moet ik veel meer op zoek naar de mogelijkheden en waar ik alles kan vinden. Om de voorkennis te activeren gebruik ik verschillende tools zoals Kahoot, Quizziz en Socrative.
4.4.2) De docent toont aan dat hij ICT inzet om gestructureerd oefenen vorm te geven.
Websites waar ik veel extra oefenmatieraal vandaan haal, zijn onder andere Juf Melis, Cambiumned en Beter Ontleden. Op de website van Juf Melis staan allerlei extra opdrachten voor verschillende vaardigheden. Soms projecteer ik de opdrachten op het digibord en maken de leerlingen opdrachten in hun schrift. Het voordeel hier is dat de antwoorden gelijk gegeven worden wanneer je ze inlevert. Dus wanneer iedereen klaar is, klik ik op Nakijken en kunnen leerlingen zien wat er goed ging en wat nog wat aandacht nodig heeft.
Dit is ook het geval bij Cambiumned. Hier wordt ook wat extra uitleg gegeven wanneer je het verkeerde antwoord kiest. Dit is soms erg verhelderend voor de leerlingen. Regelmatig maak ik zelf een oefenblad via Cambiunmed voor de leerlingen. Ze vinden het fijne en heldere opdrachten waar ze veel van leren. Dat vind ik belangrijk en daarom maak ik ze met plezier.

Maak jouw eigen website met JouwWeb